
Disse vanene gjør livet ditt kortere
Gjengitt i sin helhet fra VG Nett 26.04.10 AV: May Linn Gjerding
Fire uvaner kan gi deg samme risiko for å dø som en person som er 12 år eldre, viser en norsk-britisk forskningsstudie.
Røyking, alkohol, lite mosjon og lavt inntak av frukt og grønt kan slanke livslengden betydelig.
- De som har disse usunne vanene, hadde en dødelighet som tilsvarer det å være 12 år eldre, sier forsker Elisabeth Kvaavik ved avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO) til VG.
Hun står bak den oppsiktsvekkende studien, sammen med en annen norsk forsker og tre britiske forskere. Aldringsnyheten gikk verden rundt via nyhetsbyrået Associated Press (AP) sent i går kveld.
Interessant
- Vi hadde ventet et funn i den retning, men det er interessant at det er så sterke sammenhenger, sier Kvaavik, som i studien viser hvilke dramatiske helseforskjeller sunn og usunn livsstil kan gi.Forskerteamet så på britiske helsedata, som er hentet fra nærmere 5 000 voksne menn og kvinner over en 20-årsperiode. Snittalderen på deltagerne i studien var 44 år. Studien ble nylig publisert i det amerikanske tidsskriftet Archives of Internal Medicine.
Deltagerne svarte på om de røykte, drakk mer enn tre alkoholholdige enheter per dag (to for kvinner), mosjonerte mindre enn to timer i uken og ikke spiste frukt eller grønnsaker tre ganger daglig.
Dødelighet
Blant de 314 som svarte ja på alle fire spørsmålene, døde 91 personer, eller 29 prosent, i løpet av tiden studien pågikk. 387 personer i undersøkelsen hadde ingen av de fire uvanene og bare 32 av disse døde. Det tilsvarer åtte prosent.Ut fra det har forskerne konkludert med at folk som kombinerte alle fire risikoatferdene, hadde en dødelighet som tilsvarte et fysisk alderstillegg på 12 år - sammenlignet med jevnaldrende med sunne vaner. - Vi har kun sett på dette i forhold til dødelighet. Det er ikke sikkert at de usunne så 12 år eldre ut, sier Kvaavik.
Aldri for sent
Hun understreker at små, sunne grep, gir store utslag.- Grenseverdiene vi har sett på er moderate. Det betyr at en moderat forbedring av helseatferd er nok for å oppnå en betydelig helseeffekt. Og det er aldri for sent å begynne, sier hun til VG.
- Det vil være oppnåelig for veldig mange mennesker å klare å bli litt sunnere. Man trenger ikke å være ekstrem, oppsummerer hun.
For eksempel holder det med et eple, en gulrot og et glass juice om dagen for å ha et tilfredsstillende frukt- og grøntinntak, skriver AP.
Norske helsemyndigheter anbefaler å innta «fem om dagen», et frukt- og grøntinntak tilsvarende 750 gram pr. dag.
Les også: Ka Klinikken tilbyr Juice+