AKUPUNKTUR

Sykdom og smerte kan skyldes ubalanse i kroppens energisystem. Ved å stimulere med tynne nåler på bestemte punkter langs kroppens mange energibaner (meridianer), gjenoppretter akupunktøren balanse i kroppen. Det vil si at smerter og symptomer kan forsvinne eller lindres.

Vår akupunktør er medlem av Akupunkturforeningen som stiller de strengeste kravene til medlemskap i Norge

IMS

IMS er akupunktur spesifikt mot muskelplager/ låsninger. IMS involverer bruk av akupunkturnåler spesifikt mot den skadede muskelen, som har blitt forkortet pga. stress eller skade i muskel og skjelettsystemet.

Disse forkortede musklene forårsaker smerter, ikke bare i den berørte muskelen, men også i omkringliggende sener og ledd pga. den ekstra belastning disse får.

IMS behandlingen får muskelen til å «gripe» nålen, som igjen tvinger den forkortede muskelen til å slappe av. Pasienten kan kjenne at det napper og at muskelen “slipper”. Som et resultat av dette vil smertene avta. I tillegg behandler man segmentet i ryggraden som inerverer det muskelpartiet som er affisert. Dette er viktig da problemer i segmentet er selve hovedårsaken til muskellåsningen.

Effekten av IMS bygger seg gradvis opp – nåling stimulerer en viss mengde tilhelning, og til slutt vil tilstanden bli tilhelet og smertene forsvinner. Mange pasienter som har fått IMS behandling har vært smertefrie i lange perioder eller flere år.

Hva behandler en Akupunktør?

Følgende tilstander er blant de vanligste som blir behandlet med akupunktur. Disse tilstandene er hentet fra WHO-publikasjonen Acupuncture: rewiew and analysis of Reports on Controlled Clinical Trials.

Smertetilstander

Akupunktur brukes mye for kroniske smertetilstander som spenningshodepine, migrene, kroniske smerter i muskel-skjelett-systemet (f.eks. lumbago, smerter i nakke, skulder, albue, fingre, ryggrad, hofte, knær, ankler, legg, føtter og ankler, kombinert med nedsatt bevegelighet), rheumatoid artritt, kjeveleddsproblemer, akutte smerter, postoperative smerter, skader og forstuvning.

Neurologiske tilstander

Hodepine, migrene, neuralgier (f.eks. trigeminusnevralgi, hemiplegi etter hjerneslag, Bells paralyse). Parkinson, MS ( de 3 sistnevnte står ikke på WHO sin liste, men vår akupunktør har hatt gode resultater ved behandling av dette.

Les artikkelen Nåler hjalp henne opp av sengen i Budstikka om sykdommen ME.

Luftveier

Pollenallergi, sinusitt, (bihulebetendelse), akutt halsbetendelse, astma.

Fordøyelse

Kvalme og oppkast etter operasjon og cellegiftbehandling, magesyreproblemer, forstoppelse, diare, irritabel tykktarm, gallesten.

Blod

Leukopeni etter stråle og cellegiftbehandling.

Tilstander i urinveier og genitalia

Inkontinens, enuresis, urinretensjon, blæresten, impotens, mannlig infetilitet, sædkvalitet, (kronisk blærekatarr hos kvinner).

Gynekologiske tilstander

Menstruasjonssmerter, premenstruelle spenninger, infertilitet, svangerskapskvalme, feil fosterstilling, igangsetting av veer, mangelfull melkeproduksjon etter fødsel.

Hjerte/kar- tilstander

For lavt og for høyt blodtrykk, psykosomatiske hjertesykdommer, lindring av smerte ved hjertekramper

Lettere psykiatriske tilstander

Lettere depresjoner, angst, søvnløshet, stress.

Kosmetisk akupunktur

Vår akupunktør er en av 4 behandlere som utfører Mei Zen Kosmetisk Akupunktur.