Carpal tunnel syndrom

Carpal tunnel syndrome (CTS) er en tilstand som gjør at en av underarmens store nerver som sender og mottar informasjon ut/fra hånden kommer i klem i håndleddet.

Undersøkelse

En kyndig behandler vil foreta en grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse. Dette er ofte tilstrekkelig for å sette riktig diagnose. Dersom det er behov for videre undersøkelse kan en kiropraktor, lege eller manuellterapeut henvise til nevrografi. Dette er en undersøkelse som måler nerveledningsevnen og vil kunne bekrefte diagnosen.

Behadnling

Kiropraktikk kan ha god effekt i den akutte fasen av tennisalbue. I tillegg til å behandle selve armen, undersøker også behandleren nakke og brystrygg. Dette for å avdekke og behandle eventuelle dysfunksjoner – som igjen kan påvirke bevegelses-kjeden ut i skulder og arm – samt spenningsnivået i muskulaturen. Rehabilitering og forebyggende behandling i form av trening/øvelser er også en viktig del av behandlingen. Kinesiotape og behandling med nål hos akupunktør kan også ha god effekt. Akupunktur kan gi en smertelindrende effekt, minske muskelstivhet samt dempe en eventuell betennelsesreaksjon.

pexels-kampus-production-8638038.jpg

Diagnose og prognose

• Verking og smerter i hånden og underarmen, ofte verst om nettene.

• Følelsesnedsettelse i tommel-, peke- og langfinger.

• Svakhet og muskelsvinn i av enkelte tommelfingermuskler.

Årsak

• Tidligere skade

• Ensidig arbeid over tid

• Økt væskeansamling ved f.eks graviditet

• Medisinske årsaker som eksempelvis leddgikt, høyt stoffskifte og diabetes

pexels-yan-krukov-5793712.jpg

• Unngå ensidige bevegelser

• Bruke ergonomiske hjelpemidler som avlaster

• Prøve betennelsesdempende medikamenter

pexels-anastasia-shuraeva-8795389.jpg

Hva kan KA klinikken hjelpe deg med?

Våre behandlere vil sikre at dine problemer blir hørt og at du blir tatt på alvor. Vi gjennomfører en komplett fysikalsk undersøkelse ved første konsultasjon og vil henvise videre dersom det er nødvendig. Etter undersøkelsen vil vi sammen med deg sette mål for behandling og utforme et behandlingsopplegg i tråd med beste praksis for behandling av ryggsmerter. Vårt mål er at du kjappest mulig skal mestre ME og komme deg tilbake til en normal hverdag.