Senebetennelse (skuldertendinopatio

Skuldertendinopati er en fellesbetegnelse for langvarige plager og smerter i skuldersenene , spesielt i musklene infraspinatus, supraspinatus, subscapularis og biceps. Tradisjonelt omtalte man skuldertendinopati som inflammasjon av en sene eller senefeste. Nyere forskning peker i retning av at inflammasjon er mindre viktig, men kan forekomme som en akutt respons på skadet senevev.

Undersøkelse

Skuldertendinopatier bør vurderes av en kyndig behandler som sammen med deg kan finne frem til de faktorer som kan ha bidratt til dine plager, samt lage et passende opptreningsopplegg for deg. I NEMUS har vi dyktige behandlere med erfaring på dette området. Her ved KA  klinikkene kan vi diagnostisere Senebetennelse ved hjelp av samtale og en grundig undersøkelse av skulderleddet og bløtvev.

pexels-karolina-grabowska-4506165.jpg

Behandling og prognose

Vanligvis vil skuldertendinopati  forsvinne i løpet av 2 til 4 uker. Men hvis det er en alvorlig skade, eller det er en kronisk skade fra slitasje, kan det ta måneder å forbedre seg  Med rett veiledning og behandling i form av øvelser, aktivitetstilpasning og trening vil de fleste bli bra. Behandleren vil sammen med deg finne øvelser som passer deg og som er relevante for dine skulderplager

pexels-karolina-grabowska-4506072.jpg

Diagnose og prognose

• Smerter (en kjedelig verke) i skulder og overarm

• Smerter om natten, spesielt når du sover på den skadede siden

• Smerter når du prøver å strekke deg etter en glidelås eller lomme bak

• Smerter ved bruk av armen over hodet

• Skuldersvakhet, vanligvis på grunn av smerter med anstrengelse

• Skulderstivhet med noe tap av bevegelse

• Unngå å gjøre aktiviteter som provoserer frem smerten, men bruk skulderen innenfor smertegrensen.

• Unngå ensidig og langvarige belastninger.

• Kartlegg hva som påvirker smerten din

• Unngå å gjøre smertefulle bevegelser

• Unngå inaktivitet

• Unngå ensidig arbeid

• Arbeid med lave albuer

• Ta pauser

• Gode arbeidsstillinger

Når bør du oppsøke en behandler

Dersom du har problemer med å være i jobb, være aktiv eller opplever at skulderesmertene dine preger deg betydelig kan det være hensiktsmessig med en konsultasjon.

pexels-anastasia-shuraeva-8795389.jpg

Hva kan KA klinikken hjelpe deg med?

Våre behandlere vil sikre at dine problemer blir hørt og at du blir tatt på alvor. Vi gjennomfører en komplett fysikalsk undersøkelse ved første konsultasjon og vil henvise videre dersom det er nødvendig. Etter undersøkelsen vil vi sammen med deg sette mål for behandling og utforme et behandlingsopplegg i tråd med beste praksis for behandling av ryggsmerter. Vårt mål er at du kjappest mulig skal mestre ME og komme deg tilbake til en normal hverdag.