Hallux valgus

Hallux valgus innebærer at man har en feilstilling i stortåen på den måten at stortåens grunnledd er forskjøvet innover mot den andre foten mens den ytre delen i sin helhet peker mot lilletåen.

Undersøkelse

På KA klinikken vil vår kiropraktorer kunne diagnostisere metatarsalgi igjennom en grundig undersøkelse av foten og ankelens ledd, muskler og sener. Det er også viktig å se på problemet helhetlig, og undersøkelse av funksjon og stabilitet i korsrygg, hofte og kne er veldig viktig for å få enda bedre forståelse av hva som kan være årsaken til pasientens plager. Undersøkelsen vil bidra til å identifisere hvilke strukturer som er påvirket av skaden, og hvilke muskler som er stramme eller svake

pexels-karolina-grabowska-4506165.jpg

Behandling

Ved akutte tilfeller kan metatarsalgi behandles ved at du avkjøler og avlaster foten. Har smertene vært der i flere uker så anbefales det at man oppsøker kvalifisert fagpersonell for undersøkelse og behandling.

Såler: Innleggssåler kan være effektive i å lindre smerten under tåballen og gi foten støtte og redusere trykk.

Bløtvevsteknikker: Noen klinikker tar i bruk instrument assistert bløtvevsmobilisering (IABM), trykkbølge eller andre muskel- og bindevevsteknikker.

Manipulasjon: Foten har 26 bein og 35 ledd. Stivhet og låsninger i leddene kan forårsake feilbelastninger. Manipulasjon kan forbedre leddfunksjonen i foten.

pexels-karolina-grabowska-4506072.jpg

Diagnose og prognose

Symptomer

Smerter eller verking på over- eller undersiden av forfoten/tåballen når man står og ved gange, smertelette ved avlastning.

Årsak

Hallux valgus kan utvikle seg når belastningen på ledd, muskler og sener i føttene er ujevn. Denne ubalansen i trykk kan gjøre grunnleddet i stortåen ustabilt, og føre til at man utvikler en ilke og en skjev tå.Risikofaktorer:

• Høyhælte eller trange sko

• Fottype

• Fotskader

• Medfødte deformiteter i føttene

• En jobb der man belaster føttene mye, eller må gå med spisse sko

pexels-yan-krukov-5793712.jpg

• Gå med sko med plass til at tærne kan rette seg ut. Unngå høyhælte sko og sko med en trang tåboks. Du kan også trene opp igjen muskelen som fører stortåen vekk fra de andre tærne, ved å gjøre daglige øvelser. Du bør vurdere å få føttene undersøkt, slik at risikofaktorer som skjevstillinger i foten kan bli rettet opp med spesialtilpassede innleggssåler. Har du flere i familien som har hallux valgus, så se etter faresignal som hard hud og ømhet ved innsiden av stortåen, og en stortå som er i ferd med å bli skjev og ikke retter seg ut selv om du går barbeint.

pexels-anastasia-shuraeva-8795389.jpg

Hva kan KA klinikken hjelpe deg med?

Våre behandlere vil sikre at dine problemer blir hørt og at du blir tatt på alvor. Vi gjennomfører en komplett fysikalsk undersøkelse ved første konsultasjon og vil henvise videre dersom det er nødvendig. Etter undersøkelsen vil vi sammen med deg sette mål for behandling og utforme et behandlingsopplegg i tråd med beste praksis for behandling av ryggsmerter. Vårt mål er at du kjappest mulig skal mestre ME og komme deg tilbake til en normal hverdag.