ME (Kronisk utmattelse syndrom)

(ME) er en tilstand med unormal følelse av utmattelse og energisvikt som ikke bedres på normal måte ved hvile. Typisk er det også at pasienten etter kraftig fysisk eller mental anstrengelse føler seg unormalt dårlig, og restitusjon tar lang tid. De fleste pasienter med ME, forteller at de har blitt syke etter for eksempel kyssesyken, vaksine eller flåttbitt. En teori går ut på at det ligger igjen en «rest» av denne infeksjonen i kroppen, en såkalt LPF (lingering pathogenic factor), som skaper denne tilstanden. Mye tyder på at infeksjonen har «lukket seg inne» i kroppen. Sykdommen ligger å «ulmer», og kroppen reagerer derfor med feber/feberfølelse og andre sykdomstegn. ME-pasienten føler at kroppen jobber på “høygir”, selv om blodprøvene ikke viser tegn til infeksjon.

• sår hals eller ømme lymfeknuter

• svekket hukommelse eller konsentrasjon

• svimmelhet

• endringer i puls eller blodtrykk

• endret følelse i huden

• muskel- eller leddsmerter

• søvnforstyrrelser

Untitled design-8.png

Behandling

I tillegg til nevrologisk rehabilitering, behandler vi ME-pasienter ved hjelp av akupunktur. Akupunktur har som mål å få denne «restinfeksjonen» ut av kroppen. Det er vanlig med en lett forkjølelse etter første eller andre behandling. Det er et godt tegn! Det kan bety at «restinfeksjonen» er på vei ut av kroppen.

Vi har god erfaring med denne formen for behandling. Mange blir raskt bedre og noen har blitt helt kvitt plagene sine.

krystallsyken-behandling-640px-1.jpg

Diagnose og prognose

Undersøkelse

Undersøkelsen for å bekrefte krystallsyke er en manøver hvor terapeut eller lege beveger hodet i noen spesifikke posisjoner. Dette gjøres for å se om det fremprovoserer svimmelheten en kort periode, samtidig som en observerer hvordan øynene beveger seg under anfallet. Disse ufrivillige øyebevegelsene kalles nystagmus og kan hjelpe til å spesifisere hvor i balanseorganet problemet sitter.

Samtidig vil det bli utført tester for å utelukke andre årsaker til svimmelhet, som eksempelvis slag eller virus på balansenerven.

pexels-karolina-grabowska-4506165.jpg

Prognose

Kronisk utmattelsessyndrom kan vare fra noen måneder til flere år. Symptomene kan komme og gå i løpet av sykdomsperioden.

De fleste barn blir helt bra, men prognosen er mer usikker for voksne. Selv om mange gradvis føler seg bedre, opplever de fleste perioder med utmattelse.

Våre pasienter har god erfaring med våre behandlings tiltak. Mange blir raskt bedre og noen blir helt kvitt plagene sine

pexels-yan-krukov-5793802.jpg

Når bør du oppsøke en behandler

Dersom du mistenker at du eller barnet ditt kan ha kronisk utmattelsessyndrom, bør du oppsøke lege. Det finnes ingen enkel test som påviser kronisk utmattelsessyndrom CFS/ME. Utredningen består i å kartlegge pasientens sykehistorie (anamnese) og symptombilde, samt å utelukke andre mulige diagnoser

pexels-anastasia-shuraeva-8795389.jpg

Hva kan KA klinikken hjelpe deg med?

Våre behandlere vil sikre at dine problemer blir hørt og at du blir tatt på alvor. Vi gjennomfører en komplett fysikalsk undersøkelse ved første konsultasjon og vil henvise videre dersom det er nødvendig. Etter undersøkelsen vil vi sammen med deg sette mål for behandling og utforme et behandlingsopplegg i tråd med beste praksis for behandling av ryggsmerter. Vårt mål er at du kjappest mulig skal mestre ME og komme deg tilbake til en normal hverdag.

Hva kan man gjøre selv?

Ta tak i søvnproblemer. Søvnmangel kan gjøre andre symptomer vanskeligere å håndtere. Aggressive treningsregimer fører ofte til forverrede symptomer, men å opprettholde aktiviteter som tolereres er viktig for å forhindre dekondisjonering. Treningsregimer som starter med svært lav intensitet og øker gradvis over tid, kan være nyttig for å forbedre diagnosen på lang sikt.