Isjias

Isjias er en vanlig diagnose som ofte er et resultat av at en skive presser på- og kjemisk irriterer en nerverot i ryggen. Symptomer på isjias er smerte, utstråling og nummenhet på baksiden eller utsiden av låret og leggen. Isjias kan ofte starte med ryggsmerter, men det gir vanligvis større ubehag i sete/lår/legg, enn i ryggen.

Undersøkelse

Du kan få behandling av vår kiropraktorer. Vi gjennomfører en grundig utredning basert på dine symptomer og sykehistorie for å stille riktig diagnose. Om videre undersøkelser er nødvendig kan vår kiropraktorer henvise til røntgen, MR/CT og legespesialist.

Noen få vil ha behov for operasjon, men de aller fleste klarer seg fint med behandlingen de får hos våre terapeuter.

Undersøkelse og behadnling

Du kan få behandling av vår kiropraktorer, akunpunktør eller massør. Vi gjennomfører en grundig utredning basert på dine symptomer og sykehistorie for å stille riktig diagnose. Om videre undersøkelser er nødvendig kan våre kiropraktorer og manuellterapeuter henvise til røntgen, MR/CT og legespesialist.

• Råd og veiledning

• Øvelser (instruert av kiropraktor)

• Manipulasjonsbehandling

• Massasje

• Smertestillende medisiner(fra apotek eller lege)

pexels-kampus-production-8638038.jpg

Diagnose og prognose

• Smerter eller utstråling ned i beinet

• Prikking eller nummenhet ned i beinet (noen beskriver det som om beinet «sover»)

• Redusert styrke i ulike deler av beinet

Årsak

• Prolaps eller skivebukning, er ofte en årsak til symptomene og innebærer at problemet stammer fra korsryggen.

• En annen årsak er når piriformis, en dyp og liten setemuskel, ligger og klemmer på nerven som en konsekvens av at den er for stram. Denne tilstanden kaller man for piriformis syndrom.  Du kjenner som oftest at smertene starter i setet. Piriformismuskelen blir typisk for stram ved ugunstig belastning over tid, for eksempel ved sitting, ved akutt belastning gjennom idrett og lignende, eller ved kompensasjon for annen dysfunksjonell muskulatur i rygg/hofteregion.

Årsaken til en isjiassmerte kan være forskjellig. De to vanligste årsakene er:

pexels-yan-krukov-5793712.jpg

• Kartlegg hvor smerten stammer fra. Kommer smerten fra korsryggen eller setet?

• Om det stammer fra setet:

• Kan det hjelpe å tøye ut setemuskelen.

• Kan det hjelpe å bevege seg regelmessig, samt unngå å sitte for mye.

• Kan det hjelpe å kartlegge når smertene kommer og unngå å trigge de unødvendig.

• Stammer det fra korsryggen vil det vært lurt å oppsøke hjelp fra profesjonelt helsepersonell.

• En prolaps eller skivebukning kan være alvorlig om man ikke oppsøker hjelp hurtig.

• Jo lengre man går med problemet uten å starte en behandlingsprosess, jo lengre tid kan det ta før man opplever bedring. I verste fall blir man nødt til å operere, men det er i utgangspunktet fult mulig å komme tilbake til normalen ved hjelp av riktig behandling og trening.

pexels-anastasia-shuraeva-8795389.jpg

Hva kan KA klinikken hjelpe deg med?

Våre behandlere vil sikre at dine problemer blir hørt og at du blir tatt på alvor. Vi gjennomfører en komplett fysikalsk undersøkelse ved første konsultasjon og vil henvise videre dersom det er nødvendig. Etter undersøkelsen vil vi sammen med deg sette mål for behandling og utforme et behandlingsopplegg i tråd med beste praksis for behandling av ryggsmerter. Vårt mål er at du kjappest mulig skal mestre ME og komme deg tilbake til en normal hverdag.