Skivebukning

Mellomvirvelskivene  ligger som en pute mellom ryggvirvlene. Disse putenes funksjon er å støtte bevegelse av ryggraden samt fungerer som støtdempere når man er i bevegelse. Mellomvirvelskivene består av ytre ringer av hard brusk, samt en mykere kjerne.

Undersøkelse

En kyndig behandler foretar en grundig sykehistorie og en god klinisk undersøkelse av deg. Ved behov vil behandleren din også kunne henvise til MR undersøkelse. Dette gjøres oftest ved pasienter med utstrålende smerter som f.eks isjias eller ved smerter i nakke eller rygg som ikke blir bedre i løpet av 4-6 uker.

Behadnling

Skivebukninger behandles primært med leddbehandling som traksjon eller manipulasjon, trening og muskelavslappende teknikker. Behandleren vil behandle de sekundære plagene som kommer som en effekt av skivebukningen. Det vil si muskler og ledd, selve skiven må selv få tid til å gro.

pexels-kampus-production-8638038.jpg

Diagnose og prognose

Symptomer

Skivebukninger kan gi lokale smerter i ryggen eller nakken, samtidig som de kan gi strålingssmerte til andre deler av ryggen enn der den faktisk sitter. Enkelte bevegelser som å bøye seg fremover, sitte eller stå over lengre tid kan også oppleves som smertefullt.

Årsak

Slitasje på skivene som kan lede til skivebukning er en langvarig prosess som pågår over flere år. Trolig er arvelig disponering en av de viktigste enkeltfaktorene for å få denne typen slitasjeskade, men feil arbeidsbelastning over lengre tid, inaktivitet/lite trening eller et kraftig traume kan være med på denne prosessen. Slitasjen over tid gjør at skivevevet blir svakere og etter hvert vil kan en skivebukning oppstå.

pexels-yan-krukov-5793712.jpg

Bevegelse er alltid anbefalt ved slike tilstander. Tunge løft, lange arbeidsdager på harde gulv eller støt på ryggen som ved hopping er ikke å anbefale da dette kan føre til økt irritasjon av skivebukningen. Svømming og gåturer i skog og mark (variert terreng) kan anbefales. Som en generell tommelfingerregel er det greit å unngå aktiviteter man opplever som smertefulle.

pexels-anastasia-shuraeva-8795389.jpg

Hva kan KA klinikken hjelpe deg med?

Våre behandlere vil sikre at dine problemer blir hørt og at du blir tatt på alvor. Vi gjennomfører en komplett fysikalsk undersøkelse ved første konsultasjon og vil henvise videre dersom det er nødvendig. Etter undersøkelsen vil vi sammen med deg sette mål for behandling og utforme et behandlingsopplegg i tråd med beste praksis for behandling av ryggsmerter. Vårt mål er at du kjappest mulig skal mestre ME og komme deg tilbake til en normal hverdag.