SLAP (Skade på leddleppe)

En SLAP-lesjon oppstår ofte av en akutt overbelastning som bryter leddleppens toleransegrense. Leddleppen er festet på skulderbladet og er bindeleddet mellom skulderkapselen, overarmsbenet og den lange bicepssenen. Tilstanden kan være resultat av en skade, og forekommer relativt ofte for folk som som driver med lagidrett, kontaktidrett eller er utsatt for fall i hverdagen.

• Nedsatt styrke ved løft

• Smerte ved bruk av bicepsmuskulaturen

• Smerte ved løft av arm over hodet

• Følelse av at leddet er instabilt og at det kan «klikke»

Untitled design-8.png

Behandling

Uavhengig av om det dreier seg om en SLAP-lesjon som krever kirurgisk behandling eller ikke, kan vi hjelpe med flere av de omkringliggende smertene som ofte oppstår som en kompensasjon for funksjonstapet. Rehabiliterende øvelser er en selvfølge hos pasienter med skulderskader. Dette kan både øke styrke og funksjon før en eventuell operasjon, eller hjelpe deg fortere tilbake til normal funksjon dersom kirurgi ikke er nødvendig.

I tillegg til å ta tak det lokale problemet tilbyr vi også her hos KA klinikken en helhetlig konsultasjon hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke samt stimulere hvordan din hjerne og ditt nervesystem påvirker resten av kroppen sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater

krystallsyken-behandling-640px-1.jpg

Diagnose og prognose

Undersøkelse

Undersøkelsen av fibromyalgi består av å identifisere mulige årsaker til hvorfor man opplever smerten. I de aller fleste tilfellene er smertene av såkalt “uspesifikk” opprinnelse, hvor årsakene antas å være en kombinasjon av flere faktorer hvor stress, belastning, aktivitetsnivå og livsstil sammen er en del av årsaksforklaringen til smertene. Vår akupunktør gjennomfører alltid en fullstendig fysikalsk undersøkelse.

pexels-karolina-grabowska-4506165.jpg

Prognose

Hvis skaden ikke er alvorlig, kan den leges med ikke-kirurgiske behandlinger som Kiropraktikk og fysioterapi. Hvis disse behandlingene ikke virker, eller hvis riften er alvorlig, vil du sannsynligvis trenge kirurgisk behandling.  Selv om restitusjonstiden er forskjellig for alle, tar det vanligvis minst 4 til 6 måneder

pexels-yan-krukov-5793802.jpg

Når bør du oppsøke en behandler

• Dersom du tror du kan ha fibromyalgi.

• Dersom behandlingen du bruker ikke gir noen lindring.

• Kartlegg hva som påvirker smerten din

• Unngå å gjøre smertefulle bevegelser

• Unngå inaktivitet

• Unngå ensidig arbeid

• Ta pauser

pexels-anastasia-shuraeva-8795389.jpg

Hva kan KA klinikken hjelpe deg med?

Våre behandlere vil sikre at dine problemer blir hørt og at du blir tatt på alvor. Vi gjennomfører en komplett fysikalsk undersøkelse ved første konsultasjon og vil henvise videre dersom det er nødvendig. Etter undersøkelsen vil vi sammen med deg sette mål for behandling og utforme et behandlingsopplegg i tråd med beste praksis for behandling av ryggsmerter. Vårt mål er at du kjappest mulig skal mestre ME og komme deg tilbake til en normal hverdag.