Hva er smerte?

21 september, 2017

Smerte kan kategoriseres på forskjellige måter ut i fra hvordan den kjennes og varigheten av smertene. Felles for begrepet, er at uansett hvordan og hvor lenge smerten oppleves, er det hjernen vår som skaper den.

Smerten kan være:

• stikkende

• murrende

• verkende

• brennende

• utmattende

Smerte produseres i hjernen som en forsvarsmekanisme, for å beskytte deg for ytterligere skader. Men, smerten som produseres stemmer ikke alltid overens med den faktiske skaden på kroppen. Noen ganger kan du til og med kjenne smerte uten at kroppen er skadet i det hele tatt.

Det er flere faktorer som spiller inn når du føler smerte. Eksempler på dette er:

• Fysisk skade

• Mentale/psykiske faktorer

• Miljø

• Sosiale faktorer

• Sensitivitet

• Erfaring og tidligere opplevelser

smerter-korsrygg-arbeidsstilling-kaklini

Smerter i korsryggen er veldig vanlig og kan oppstå blant annet som følge av Ugunstig arbeidsstilling over tid.

Ønsker du å lære mer?
Universitetssykehuset i Nord-Norge har laget en norsk oversettelse av en fem minutters videosnutt som forklarer smerter på en lettfattelig måte. Se filmen om smerte på Norsk Fysioterapiforbund sine nettsider.

NHI.no har laget en utfyllende artikkel om smerte, som du kan lese her.

Smertebehandling hos KA Klinikken
For å håndere smertene, er det derfor viktig å se på alle disse faktorene. På den måten, kan vi legge en plan for hvordan vi skal angripe smertebildet og videre fremme bedring. De vanligste stedene på kroppen å kjenne smerter er i skulder, korsrygg/rygg, nakke og hofte.

Vi gjennomfører grundige undersøkelser, slik at vi kan kategorisere dine smerter og på den måten legge en plan for å bli kvitt smertene.

Ta kontakt med oss om du opplever smerter som du trenger hjelp til å lindre.