Utmattelse

Utmattelse, fatigue eller utbrenthet er en overveldende opplevelse av tretthet og mangel på energi. Vedvarende utmattelse er en form for tretthet som er annerledes enn den vi opplever etter anstrengelser.

Den vanlige trettheten beskytter oss mot overanstrengelse ved å sende et signal om at kroppen trenger hvile og søvn. Ved vedvarende og langvarig utmattelse hjelper ikke alltid hvile og søvn. Det kan oppleves som om man aldri blir helt utvilt eller at man er like trøtt og sliten til en hver tid.

Ofte havner man i en ond sirkel hvor man til sist blir helt passiv/innaktiv som igjen kan gjøre det vondt verre ved at musklatur, utholdenhet og drivkraft blir svekket.

Årsak til utmattelse  kan være overannstengelse og stress over lang tid, underliggende sykdom,  før / etter sykdomsforløp og etter hodeskade.

Hva kan du gjøre:

• Lytt til kroppen din og sørg for å ta hensyn

• Kartlegge hva som tapper deg for energi og som du føler påvirker deg negativt

• Oppsøk hjelp hos helsepersonell

Hva vi kan hjelpe med:

• Vår akupunktør har lang erfaring med utmattelsestilstander som ME og utbrenthet. Vi tilbyr også neurologisk undersøkelse for å kartlegge hvordan hjernen din kompenserer for symptomene dine, og hvordan dette påvirker kroppen din.

• Ved KA klinikken tilbyr vi en helhetlig konsultasjon hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke samt stimulere hvordan din hjerne og ditt nervesystem påvirker resten av kroppen sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater.