AC-ledd artrose

AC-leddet er leddet mellom kragebenet og skulderleddet. Artrose er den medisinske betegnelsen på slitasjegikt eller forkalkningsgikt i ledd.

Det kalles også en degenerativ leddlidelse hvor leddbrusken, leddveskenvæsken og skjelettet  rammes. Symptomene ved artrose i AC-leddet er stivhet og smerte i fremside/oppe på skulderen. De færreste har store plager grunnet denne tilstanden, men kan ofte pådra seg andre vondter pga kompensasjon.

Det kan være flere årsaker til at man får artrose i AC-leddet. Årsaker som alder, arv og kjønn er veldig vanlig, men tilstanden kan også komme som følge av tidligere leddskader, tungt belastende arbeid eller dårlig holdning.

• Kartlegg hva som påvirker smerten din

• Unngå å gjøre smertefulle bevegelse

• Unngå inaktivitet

• Unngå ensidig arbeid

• Ta pauser

Hva kan vi hjelpe med?

• Ved konstante eller regelmessige smerter i sentrale ledd kompenserer kroppen ofte for å skåne deg for mer vondt. Dette kompensasjonsmønsteret kan allikevel føre til mer vondt eller andre plager på sikt, hvor hjernen din her er sentral i kroppens funksjon.

• Hos KA klinikken tilbyr vi en helhetlig konsultasjon hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke samt stimulere hvordan din hjerne og ditt nervesystem påvirker resten av kroppen sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater.