Benhinnebetennelse

Benhinnebetennelse er en betennelsestilstand tilknyttet sene og muskelvevet som hefter seg på innsiden leggbenet ditt. Tilstanden oppstår hyppig hos idrettsutøvere og personer med høy treningsintensitet på ben. Her vil også fottøy samt underlag spille inn som viktige faktorer.

Symptomene kommer som smerter på innsiden av skinnleggen og forverres ved belastning. Dersom tilstanden forverres vil man også kunne oppleve smerter ved hvile og eller ved lite belastning. Noen opplever også å måtte gi seg med treningen som trigger tilstanden for en periode eller lengre tid.

Årsaken ses å henge sammen med treningsintensiteten man utsettes for. Hyppig ser man også at tilstanden fremkommer ved plutselig økt treningsmengde. Betennselsestilstanden oppstår som en konsekvens av økt muskelstørrelse ved intensive treningsperioder, stølhet, økt press og størrelse på hinnen rundt muskulaturen(fascie) og økt drag i senevevet som fester seg til leggbenet.

Det ses også en sammenheng mellom forekomsten av tilstanden hos de som ved løp eller annen belastning faller inn på foten ved nedsette eller fraspark. Det vil ved økt belastning på innsiden av foten forekomme et økt drag i senevevet på innsiden av skinnleggen da muskulaturen vil holde igjen for belastningen som nå trekkes innover. Muskelvevet, senevevet og hinnen vil settes på strekk repetitivt, noe som kan irritere de sistnevnte strukturene.

• Kartlegg hva som trigger smertene

• Juster treningsmengden og unngå å trigge smertene

• Forebygg ved å benytte godt fottøy og unngå for hardt underlag.

• Unngå ensidig trening

Hva kan vi hjelpe deg med?

• Vi besitter flere behandlingsformer/metoder for å kvitte seg med benhinnebetennelse, men det er også viktig at man ikke fortsetter å kompensere for plagene man har hatt, da dette kan føre med seg tilbakefall eller annen problematikk.

• Hos oss KA klinikken tilbyr vi en helhetlig konsultasjon hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke samt stimulere hvordan din hjerne og ditt nervesystem påvirker resten av kroppen sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater.

Akupunktur