Carpaltunnelsyndrom

Carpal tunnel syndrome (CTS) er en tilstand som gjør at en av underarmens store nerver som sender og mottar informasjon ut/fra hånden kommer i klem i håndleddet.

Karpaltunnelen finner vi i håndleddet og er en smal tunnel som er dannet av leddbånd over håndleddets knokler. Carpal tunnel syndrome oppstår når avstanden mellom leddbånd og knoklene i karpaltunnelen av ulike årsaker blir forminsket. En innklemning av nerven i denne tunnelen vil føre til verking, prikking, nummenhet og svakhet i hånden. Forekommer hyppigst hos kvinner og kan være delsymptom ved hypotyreose, urinsyregikt, leddgikt og myelomatose.

Symptomer:

• Verking og smerter i hånden og underarmen, ofte verst om nettene.

• Følelsesnedsettelse i tommel-, peke- og langfinger.

• Svakhet og muskelsvinn i av enkelte tommelfingermuskler.

Årsak:

• Tidligere skade

• Ensidig arbeid over tid

• Økt væskeansamling ved f.eks graviditet

• Medisinske årsaker som eksempelvis leddgikt, høyt stoffskifte og diabetes

Hva kan du gjøre selv:

• Unngå ensidige bevegelser

• Bruke ergonomiske hjelpemidler som avlaster

• Prøve betennelsesdempende medikamenter

Hva kan vi hjelpe deg med?

• Carpaltunnelsyndrom kan være komplekst og det kan være flere årsaker til problemet.

• I tillegg til grundig undersøke hvor problemet ditt foreligger tilbyr vi her på KA klinikken en helhetlig konsultasjon hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke samt stimulere hvordan din hjerne og ditt nervesystem påvirker resten av kroppen sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater.