Korsryggsmerter

Korsryggsmerter er blant de vanligste formene for smerte man opplever i dag og man regner med at halvparten av befolkningen opplever ryggsmerter årlig. Så mange som 8 av 10 opplever smerte i korsryggen en eller flere ganger i løpet av livet.

Plagene kan være diffuse og ramme et større område, men kan også være spesifikke og skarpe. Noen kan oppleve en plutselig smerte, mens noen kjenner det kommer mer gradvis. I de aller fleste tilfellene er smertene uspesifikke, med lav alvorlighetsgrad, men kan allikevel oppleves som svært ubehagelig.

Vanlige symptomer:

• Stiv i korsryggen

• Følelse av å bli sliten og spent i ryggen

• Følelse av å måtte få ryggen i gang igjen

• Vondt å sitte eller stå

• Vondt å reise seg

• Beskyttende bevegelsesmønster

• Strålende smerter ned i bena

Vanlige årsaker:

• Inaktivitet

• Ugunstig arbeidsstilling over tid

• Overvekt

• Akutt eller langvarig feilbelastning

• Kartlegg hva som påvirker smerten din

• Unngå å gjøre smertefulle bevegelser

• Unngå inaktivitet

• Unngå ensidig arbeid

• Ta pauser

Hva kan vi gjøre for deg?

Smerter i korsryggen kan være omfattende å behandle og medfører ofte en form for kompensasjon da kroppen vil skåne deg for mer smerte og problematikk. I mange tilfeller kan dette føre til flere plager på sikt.

I tillegg til å ta tak i selve korsryggsmertene er det derfor viktig å kartlegge hvordan hjernen bearbeider problemene. Vi tilbyr derfor en helhetlig konsultasjon hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke hvordan hjernen og nervesystemet ditt påvirker resten av kroppen, sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater gjennom en mer omfattende behandling.

Akupunktur