Metatarsalgi

Metatarsal-bena er de 5 bena vi har i mellomfoten – de forbinder ankelbena med tåbena. Algi kommer av latin og betyr smerte. Metatarsalgi refererer med andre ord til smerter i mellomfoten.

Metatarsalgi kommer som et resultat av feilbelastning i forfoten som fører til en irritasjon av muskler, sener og leddkapsler under foten. Forfoten bærer normalt ⅓ av kroppens vekt, og når vi får for mye vekt på forfoten så overbelastes den fremre fotbuen/tverrbuen på den måten at det oppstår et stort trykk på undersiden av de midterste tåleddene.

Årsak:

• Dårlig fottøy – høye hæler øker trykket i forfoten

• Lav eller flat fremre fotbue/tverrbue – om fremre fotbue har falt vil det føre med seg økt trykk på undersiden av foten videre vil leddkapslene til tåleddene få en økt belastning. En irritasjon kan oppstå.

• For høy lengdebue – ved en hyperekstensjon av tærne sammen med en høy lengdebue får man en ubalanse i fotens muskulatur som fører til at man ikke belaster tærne ved gange – trykket kommer heller i leddene mellom midtfoten og tærne.

Symptomer:

• Smerte eller verking under tåballen når man går, står, løper etc. Man kan også oppleve smerter i tærne.

• Avkjøling med is kan virke smertelindrende.

• Tøying og strekking av bindevev under foten.

Hva kan vi gjøre for deg?

• Feilbelastninger i foten kan henge sammen med flere ting, og det er derfor viktig å få en god evaluering hos terapeut for å kartlegge problematikken. Her på KA klinikken tilbyr vi en helhetlig konsultasjon hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke samt stimulere hvordan din hjerne og ditt nervesystem påvirker resten av kroppen sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater.

Akupunktur