Overtråkk

Overtråkk eller ankelforstuing er en meget vanlig skadetype og man regner med at i Norge har vi ca 150-200.000 forekomster årlig. Forstuing av ankelledd fører vanligvis til skade på leddkapsel og leddbånd.

Hvilke strukturer som skades avhenger av hvilken vei forstuingen skjer og hvor store kreftene er. De aller fleste skadene skjer ved at man lander på utsiden av foten slik at den vris innover. Som et resultat av dette så er det oftest fremre leddbånd på yttersiden av ankelen som er mest utsatt for skade. En ser også at knoklene i ankelen kan vri seg noe å gi komplikasjoner i senere tid. Typisk vil man kjenne dette ved at bevegeligheten er nedsatt, noen kan også føle at noe ligger i leddet, eller at det er smerter relatert til større vektbæring.

• Akutt (igangsettes umiddelbart innen minutter):

• P(rotect)

• Beskytte det skadede området

• R(est)

• Avlaste og hvile

• I(ce)

• Avkjøling med kulde

• C(ompression)

• Trykkbandasje – viktig at bandasjen gir god kompresjon.

• E(levation)

• Plassere benet høyt (over hjertehøyde).

• De nærmeste dagene (målet er å gjenvinne normal og smertefri bevegelighet)

• Lette tøyinger – gjerne fler ganger om dagen

• Sykling

• Nedkjøling og trykkbandasje etter behov.

• Fra noen dager – noen uker

• Balansetrening for å styrke muskulaturen i ankelleddet.

Hva kan vi hjelpe med?

• Et overtråkk kan bringe med seg skader på diverse strukturer, det er derfor viktig å undersøke og kartlegge hvilke skadeomfang overtråkket har bringt med seg. Skader bringer veldig ofte med seg et kompensasjonsmønster for å unngå unødvendige smerter eller andre plager. Noen ganger kan man fortsette å kompensere i selv om smertene er på vei vekk.

• Her på KA klinikken tilbyr vi en helhetlig konsultasjon hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke samt stimulere hvordan din hjerne og ditt nervesystem påvirker resten av kroppen sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater.