Plantarfasciitt

Plantarfasciitt kommer av ordene «plantar» som refererer til fotsålen, «fascia» som stammer fra latin og betyr bindevevshinne og «-itt» som betyr betennelse. Med andre ord så er plantarfasciitt en betennelse i bindevevshinnen på fotens underside.

Tilstanden gir smerter når man tråkker ned på hælen. Plantarfascienhar utspring fra forsiden av hælbenet og brer seg i vifteform frem til tærne. Fascien sørger for optimal biomekanikk i forbindelse med hvordan vi avvikler steget – fra hællanding igjennom flat fot og videre til frasparket. Plantarfasciitt  kan ramme mennesker i alle aldre, men man ser at menn i 40-års alderen samt idrettsutøvere er mer utsatt.

Årsak:

• Overbelastning av plantarfasciens feste i hælbenet som som resultat av langvarig ståing, mye gåing, eller løping på hardt underlag.

• Overvekt

• Lite fysisk aktivitet

• Hulfot / Plattfot

Symptomer:

• Smerte under hælen ved belastning (kan også med tid oppleve smerte ved hvile).

• Smerte kan oppleves mer intense om kvelden etter at man har belastet foten en hel dag.

• Avkjøling og avlasting.

• Støtdempende innlegg i hælen.

• Sørge for tilpassede sko.

• Tøye og strekke muskulaturen i bakside legg.

• Gå på tærne kan i noen tilfeller avlaste.

Hva kan vi hjelpe med?

• Vi besitter flere behandlingsformer/metoder for å kvitte seg med plantarfasciit lokalt, men det er også viktig at man ikke fortsetter å kompensere for plagene man har hatt, da dette kan føre med seg tilbakefall eller annen problematikk.

• Her på KA klinikken tilbyr vi en helhetlig konsultasjon hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke samt stimulere hvordan din hjerne og ditt nervesystem påvirker resten av kroppen sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater.

Akupunktur