Senebetennelse i skulder

Tendinopati er betegnelsen for en betennelse i senevevet. Betennelsen rammer oftest supraspinatus, infraspinatus, subscapularis og biceps femoris.

Man ser ofte at smerter i skulderen forverres ved bestemte bevegelser. Eksempelvis vil man, ved en betennelse i suprapinatus (som står for 80% av alle senebetennelser i skulderen), føle mer smerte når man løfter armen ut fra kroppen eller over hodet.

Årsaker:

• Ugunstige arbeidsposisjoner

• Ensidig arbeid med mye bæring og løfting

• Tidligere skader

• Kartlegg hva som påvirker smerten din

• Unngå å gjøre smertefulle bevegelser

• Unngå inaktivitet

• Unngå ensidig arbeid

• Arbeid med lave albuer

• Ta pauser

Hva kan vi hjelpe med?

• Kroppen vår kompenserer for registrert skade på vevsstrukturer da hjernen vår ønsker å skåne oss for mer smerter. Et slikt kompensasjonsmønster, kan på sikt føre til mer smerter, eller gi andre plager. Man kan dermed føle at man aldri blir helt bra uansett hva man prøver eller gjør.

• I tillegg til å ta tak det lokale problemet, tilbyr vi også her hos KA klinikken, en helhetlig konsultasjon hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke samt stimulere hvordan din hjerne og ditt nervesystem påvirker resten av kroppen sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater.

Akupunktur