Tennisalbue og musearm

Tennisalbue, eller lateral epikondylitt som det kalles på fagspråket, er en smertefull betennelse som setter seg i hinnen til knoklene rundt senefestene ved albueknokene.

I mange tilfeller ser vi at tennisalbue kommer som et resultat av langvarig ensidig arbeid og ofte overanstrengelse i yrkessammenheng f.eks hos håndverkere. Andre ensidige bevegelser i håndleddet som over tid kan gi belastningsskader, er bruk av pc-mus (derav musearm), maling eller skriving.

I tillegg til overanstrengelse og langvarig gjensidig arbeid, er det vanlig at vår gripe-muskulatur «fyres» vesentlig mer enn muskulaturen som fører fingrene utover. Et resultat av dette er at det blir en ubalanse mellom ekstensor- og fleksormuskulatur hvor senevevet i ekstensormuskulaturen overbelastes.

Symptomer:

• Smerte når håndleddet beveges utover – kan ofte oppleves som spiss smerte som stråler ned i underarmen og ut i fingrene.

• Smerte ved trykk på senefestene rundt den laterale epikondylen (på utsiden av albuen).

• Svakhet i håndledd og vanskeligheter med å utføre enkelte bevegelser.

Årsak:

• Langvarig ensidig arbeid

• Ved repetetiv skriving, maling eller bruk av PC-mus

• Kraftig ubalanse i ekstensor-fleksor muskulatur

Man kan oppleve tilsvarende symptomer og smerter på innsiden av albuen. Dette blir da omtalt som «golfalbue». Det skal da sies at tennisalbue forekommer 5-10 ganger så ofte som golfalbue.

• Kartlegg hva som påvirker smerten din

• Unngå å gjøre for mye av de smertefulle bevegelsene

• Unngå inaktivitet

• Unngå ensidig arbeid

• Ta pauser

Hva kan vi hjelpe deg med?

• Ved en tennisalbue kan senevevet være overbelastet, ved både for lite og for mye muskelaktivitet i muskulaturen som retter ut fingrene dine. Hva som avgjør denne aktiviteten er det hjernen din som styrer, noe som kan stimuleres tilbake til normalen. Fordelen med dette, er at du blir mer rustet for faktorene som fremprovoserte tilstanden i utgangspunktet.

• KA klinikken tilbyr en helhetlig konsultasjon, hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke, samt stimulere hvordan din hjerne og ditt nervesystem påvirker resten av kroppen, sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater.

Akupunktur