Nakkesmerter

Ved nakkesmerter kjennes plagene ofte fra nakken og ut til nærliggende områder. Ved langvarige smerter kan det også være tilleggsplager, som ikke var der til å begynne med. Eksempler på dette kan være smerter mellom skulderbladene, ryggsmerter, utstrålende smerter til skulder og arm, prikking og nummenhet i armer og fingre, svimmelhet, hodepine, ansiktssmerter, nedsatt konsentrasjon, tretthet og søvnforstyrrelser.

Smerter og spenninger i muskler er gjerne grunnet inaktivitet, ugunstig liggestilling, overvekt, stress, statisk arbeid eller dårlige arbeidsstillinger. Dårlig syn, nakkesleng eller andre ulykker kan også være eksempel på årsaker.

Nakken består av 7 nakkevirvler med mellomvirvelskiver. Det er mange små ledd mellom disse virvlene i tillegg til en rekke leddbånd, muskler, sener og nervetråder. Alle disse strukturene kan ved skader eller sykdommer føre til smerter

Bevegelsene i nakken spiller en helt sentral rolle i kroppen vår og består av et komplekst samspill mellom ledd, muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er avhengig av at nakken fungerer bra for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel.

Nakkesmerter kan deles inn fra 1-4 etter alvorlighetsgrad:

• Grad 1 – liten innvirkning på dagliglivets funksjon.

• Grad 2 – nedsatt funksjon i dagliglivet og eventuelt redusert arbeidsevne.

• Grad 3 – affeksjon av nerverot, for eksempel nedsatt kraft i arm.

• Grad 4  –mer alvorlig som brudd, infeksjon, malign eller revmatisk sykdom.

Nakkesmerter og skader av grad 1 og 2 er mest vanlig. Smertene kan være kortvarige eller et mer vedvarende problem.

• Kartlegg hva som påvirker smertene dine

• Unngå å gjøre smertefulle bevegelser

• Vær aktiv

• Unngå ensidig arbeid og ta pauser

• Styrketrening

Hva kan vi hjelpe deg med?

Nakkesmerter kan være komplekse og det kan være flere årsaker til problemet. I tillegg til å ta tak i selve nakkesmertene er det derfor viktig å kartlegge hvordan hjernen bearbeider problemene. Vi tilbyr derfor en helhetlig konsultasjon hvor vi utfører grundige tester basert på nyeste forskning. Ved blant annet å undersøke hvordan hjernen og nervesystemet ditt påvirker resten av kroppen, sørger vi for å kunne gi deg gode og langvarige resultater gjennom en mer omfattende behandling.

Hva er smerte? Les vår artikkel om smerte.